Ukoliko ste sistem administrator ili IT manager a razmišljali ste o korištenju linuxa, vjerovatno ste zaključili da bi prelaz na open source operativni sistem bio poprilično stresan za korisnike.
Jednostavna ekonomska računica čini da se operativni sistem Linux sve više koristi. Besplatan je, pouzdan i siguran. Ali kada usvajaju novi operativni sistem, korisnici imaju puno novoga za naučiti.
Na sve to većina korisnika misli da je Linux težak za korištenje, što zaista u većini slučajeva nije tačno. Ali vaš je posao da prevaziđete neodlučnost i trenirate korisnike da koriste Linux tako da postane druga priroda i da se na njemu ugodno osjećaju kao i na Windows-u.
Bez potrebe za slanjem korisnika na neki trening kamp, promjene u percepciji korisnika mogu izgledati kao naporan zadatak. Ali postoji nekoliko načina koji će ublažiti proces učenja Linux-a.
1. Standardizirajte Linux na Windows-olikom desktopu
Dom je tamo gdje je srce i to se odnosi na kompjuterski desktop također. Postoji puno Linux desktop-a za odabir i onaj koji odaberete će učininiti proces učenja ugodnim ili će ga pretvoriti u agoniju.
Ako su korisnici do sada koristili Windows, obavezno ostanite pri K Desktop Enviroment (KDE) ili Xfce. Možete čak koristiti modifikovani Gnome da bi desktop izgledao isto kao i Windows desktop. Možete ovo odvesti još dalje modifikujući defaulti start meni Gnome-a ili KDE-a da bude identičan kao i Windows Start meni. Sada kada vaši korisnici sjednu za Linux desktop, neće se osjećati kao da su u nekoj stranoj zemlji.
2. Upoznajte korisnike sa aplikacijama prije nego napravite tranziciju
Prije nego napravite migraciju korisnika sa Windows-a na Linux, pomozite im da se upoznaju sa novim aplikacijama. Dosta aplikacija koje se često koriste su cross-platform, možete im dati da rade na tim aplikacijama dok se nalaze u poznatom radnom okruženju.
Za primjer, možete im instalirati OpenOffice i Firefox (ako ga već ne koriste) dok koriste Windows. Zbog činjenice da se većina posla obavlja u ove dvije aplikacije, dok dođe vrijeme prelaska na Linux korisnici će imati već određeni nivo poznavanja.
Također postoji port Evolution-a – Linux verzije Outlook-a – za Windows. Ako korisnici koriste Outlook za email i kalendar, korištenje ovog porta bi mogao biti pozitivan korak ka boljem razumijevanju Linux-a.
3. Odaberite pravu distribuciju
Zašto bi odabrali Slackware kao distribuciju za nove korisnike? Nema razloga zašto bi. Slackware nije distribucija ciljana na lakoću korištenja. Ali ima dosta distribucija za početnike.
Ubuntu je naviši u klasi po lakoći korištenja. Ali Ubuntu nije sam…
…u ovoj kategoriji. PCLinuxOS, Mepis, Linux Mint i Mandriva su sve odlične distribucije za nove korisnike. Naravno o ovoj temi se vode beskrajne diskusije. Svi izgleda žele da njihova distribucija bude izbor za nove korisnike. Dovoljno je reći da postoji zadovoljavajući broj Linux distribucija za nove korisnike.
4. Pokrenite jednu mašinu da bi se korisnici mogli igrati na njoj
Umjesto izmicanja tepiha pod nogama ispod vaših korisnika sa naglim prelaskom, omogućite jednu mašinu za eksperimentisanje. Podesite mašinu upravo onako kako će desktop-i korisnika izgledati tako da mogu vidjeti iz prve ruke da će budući PC računar biti isto tako jednostavan za korištenje kao i trenutni sistem.
Možete napraviti i korak dalje i instalirati virtual machine na njihov Windows PC da im dozvolite da se igraju sa Linux-om na njihovom desktop-u. Ovaj korak ima koristan aspekt ako pokvare instalaciju – šanse su skoro pa nepostojeće, naravno – nije problem vratiti je nazad jer se pokreće u virtual machine okruženju.
Ili čak bolje, ali traži više vremena, podešavanje mašina na dual-boot. Sa dual-boot setup-om mogu se prebacivati sa Linux-a na Windows dok se ne budu osjećali potpuno ugodno sa Linux-om.
5. Uklonite administrativne menije
Za novog korisnika ako vidi Sambu, Network, SELinux, User administration i druge administracijske alate u meniju može djelovati samo zbunjujuće.
Control panel, kao što je Gnome Control Panel je uredu. Ali imati opcije za naprednije korisnike neće koristiti svrsi osim iskušavanja sudbine. Ograničite sadržaje menija za specifične zadatke. Kada trenirate nove korisnike, ne želite da provodite ekstra vrijeme učeći ih kako da konfigurišu SELinux ili koriste Gnome Partition Editor (GParted) – ili da im govorite konstantno da se ne moraju truditi na nauče određeni alat na meniju.
6. Usvojite Adept
Adept i drugi jednostavni alati za update i instalaciju čine korisnike sretnijim.
Jedan od najvećih problema sa novim korisnicima Linux-a dešava se kada dođe vrijeme za instalaciju aplikacija. Ne želite da učite nove korisnike kako funkcioniše apt-get ili rpm jer su ovi alati namijenjeni korisnicima koji znaju ša rade.
Daleko je jednotavnije da ih naučite instalaciju aplikacija ako imate user-frendly, grafički front-end. Zbog ove činjenice instalacije su jednostavnije sa distribucijama koje su kao Ubuntu. Zbog toga što Ubuntu koristi sudo, ne morate se brinuti da učite korisnike šta je root korisnik. Umijesto možete samo objasniti da je potrebno unijeti password.
Ovaj pristup instalaciji aplikacija ima više zajedničkog sa OS X-om nego Windows-om, ali je puno jednostavniji za naučiti nego prolaženje kroz root privilegije. Osim toga korisnici ne trebaju da imaju pristup root-u ionako.
7. Ponudite printani materijal
Jedan dobar savjet je da nikada ne govorite korisnicima da pročitaju uputstvo. Ovakva taktnika je doživjela dokazani neuspjeh kod edukacije korisnika o Linux-u. Ono što trebate je printani materijal koji će se naći korisnicima pri ruci.
Materijal se ne bi trebao sastojati od generičkih Linux informacija, već specifičnih informacija koje će korisnici koristiti. Ako vaši korisnici imaju KDE 3.5 na desktop-ima nemojte im dati upute o KDE 3.4 ili kde 4.1 ili čak KDE 3.x. Na sve to budite sigurni da vaše informacije uključuju specifične reference na menije koje vide ispred sebe.
Možda ćete morati kreirati vašu dokumentaciju ili editovati već dostupnu. Ali nikada nemojte davati korisnicima print man stranica. Za iskusne Linux korisnike man stranica govori puno. Za nove korisnike je kao da ste im to napisali na Kineskom, neće ništa shvatiti iz man stranica. U duhu ovoga osigurajte da dokumentacija ima dosta slika sa primjerima koji se vežu na ono što će korisnici iskusiti u radu.
8. Napravite screencast za teže zadatke
Daću vam primjer jednog specifičnog zadatka gdje screencast ili kratki video klip može pomoći više nego printana slika.
Kada novi Linux korisnik treba otvoriti fajl, biće im prezentiran home direktorij. Nemožete reći novim korisnicima na navigiraju do njihovog ~/Documents direktorija. Govoriti ima da navigiraju do /home/USERNAME/Documents će biti podjednako beznačajno. Umijesto napravite screen cast kako navigirate do ~/Documents direktorija da bi im pokazali tačno šta treba da urade.
Naravno moraćete im objasniti da ne traže /home/listener/Documents. Budite sigurno da znaju šta username znači tako da znaju šta da traže.
9. Promovirajte korištenje Linux-baziranih foruma i mailing lista
Biće vremena kada nećete biti dostupni za pomoć ili trening. Kada se ovo desi a vaši korisnici imaju probleme, biće od velike pomoći da znaju da mogu otići na KDE user list ili Gnome user list ili new Linux user list za podršku.
Ako im ovo predložite budite sigurni da su prethodno informisani kako funkcionišu ove liste. Ništa nije gore nego biti flame-ovan od strane troll-a na listi. Ako se vaši novi korisnici nađu na nišanu budite sigurni da im objasnite koji je najbolji način za korekciju situacije, obično ne odgovaranje uopšte.
10. Ponudite više
Oko ovoga se trebate malo potruditi. Ponudite hrabrijim korisnicima vaše usluge i instalaciju Linux-a na njihove kućne računare. Budite sigurni da znaju koje su pogodnosti korištenja Linux-a kod kuće – sigurnost, pouzdanost i besplatan software npr.
Kada vaši korisnici imaju isti sistem kući, upoznaće se sa Linux-om puno brže. Ovakav pristup ni izbliza ne može funkcionisati na većem nivou. Ali za one u manjim firmama ovaj metod može biti odlična opcija da pomognete korisnicima da se upoznaju sa ovim operativnim sistemom.
Bezbolan prelaz
Preskočio sam opcije profesionalnog treninga i trening centara online jer pretpostavljam da će trening biti sprovođen in-house. ali ukoliko razmišljate o profesionalnom treningu za početak, udruženje linux korisnika u BIH je odličan početak jer nude kurseve Linux-a, a siguran sam da bi se mogla uspostaviti suradnja na projektu edukacije u vašoj kompaniji.