Posto sam pocetnik u Linux svetu, ne mogu da se snadjem sa putanjama do privremenih direktorijuma (ili fajlova) koje zapisuju aplikacije radi kratkotrajnog koriscenja jer hocu da ih brisem (praznim) povremeno,kao sto sam to do skoro cinio u Windowsu. U Windowsu sam u tu svrhu kreirao poseban TEMP direktorijum i podesio sistem da svi privremeni fajlovi idu u njega tako da mi nije bilo tesko da s vremena na vreme brisem te nepotrebne fajlove jer sam tako znao gde se nalaze. Ovde u Linuxu,tj.u Ubuntu-u nemam blage veze gde sta “ode” dok se odvijaju neki procesi jer se ne snalazim sa ovom hijerarhijom foldera,ali sam primetio da postoji TMP direktorijum. Da li se u njemu nalaze ti privremeni fajlovi i ako je odgovor “DA” smem li da ih brisem povremeno? Primetio sam da se u njemu nalaze neki folderi koji imaju znak zabrane i kojima ne mogu da pristupim. Sta sa njima? Ovo pitam iz razloga sto znam da ti privremeni fajlovi u Windowsu ako se ne brisu redovno, mogu da zauzmu dobar deo prostora na hard disku,narocito posle cestih instalacija i reinstalacija velikih programa. Da li je takav slucaj i u Linux-u i u kojim fasciklama se nalaze ti privremeni fajlovi koje je potrebno uklanjati?
ima i to su direktoriji: /tmp i /var/tmp i podatke u njima mozes da obrises svako 2 godine … ako ti sam ubuntu ne brise prilikom svakog starta…
pošto su neki fileovi root-ovi… onda
sudo du -h /tmp /var/tmp
da vidiš “zauzeće”…
koje se, koliko ja mogu primjetiti (kod sebe) fino “ažurira” svaki reboot
notice! nemoj obrisati u toku rada npr:
sudo rm -rf /tmp/* /tmp/.* uvijek to uradi na kraju, kad gasiš kompjuter…
side effect… npr neke aplikacije se poslije toga neće moći pokrenuti ako im “u po frke” obrišeš sve redom iz tmp-a (naravno radiće poslije reboot-a)
@nidla, @maher_ , hvala na express odgovorima. Iz vasih postova sam video da ne moram da se brinem oko temp fajlova jer,kako ste rekli, inux ih prazni sam posle restarta. A i komanda: sudo du -h /tmp /var/tmp je pokazala neko minijaturno zauzece prostora, tako da je sve OK. Jos jedan plus za Linux.
Da bi se malo bolje snalazio sa direktorijima evo još jedan link: http://start.linux.org.ba/Filesystem
Opet nadam se da će neko prionuti da malo dotjera ovaj članak.
- Staviti sudo du -h /tmp /var/tmp u skriptu
- Skriptu pozvati pri shutdown-u…
Jel’ to OK?
Procitao sam malopre clanak koji mi je preporucio @vedran. Slatko sam se ismejao kad sam u sred texta naisao na sledeci red gde je pisalo:
“/sbin - Slican /bin direktoriju, samo sto sadrzi komande koje nisu namijenjene normalnim korisnicima, znaci komande koje uglavnom koristi root.”
He,he…mi obični korisnici ispadosmo “nenormalni”, pa sam morao kliknuti na EDIT i sad text izgleda ovako:
“/sbin - Slican /bin direktoriju, samo sto sadrzi komande koje nisu namijenjene običnim korisnicima, znaci komande koje uglavnom koristi root.”
Clanak bi stvarno trebao da se prosiri jer je sve receno u kratkim crtama. A mozda se bas zato i zove: “Kratki opis Linux Filesistema”.
DaneM.
da se nisi ti slucajno zabunio???
normalni = obicni korisnici…
nenormalni bi u ovom slucaju mogli biti samo poweruseri tj. root.
ali normalni ne povlaci za sobom obavezno i “nenormalni”…
al aj…
@DaneM: samo naprijed! Sve ispravke koje napraviš su dobro došle. Taj članak je jedan od prastarih članaka koje smo samo importovali na wiki ali nikad ih niko nije čačkao. Na žalost skoro niko se nije uključio u dorađivanje članaka referentni dokument na engleskom je naravno FHS: http://www.pathname.com/fhs/